غربالگری سرطان دهان

غربالگری سرطان دهان برای تشخیص به موقع ضرورت دارد.

در کلینیک فرا ، غربالگری سرطان دهان ، بخشی از معاینه هر مراجعه کننده می باشد که باعث تشخیص به موقع ر درمان مؤثرتر می شود.

iStock_000070880631_2-800x600

در هنگام معاینه ها و چک آب ۶ ماهه ، دندانپزشک محیط دهان را برای اطمینان از پیدایش هر نوع بیماری ، عفونت و حتی پاتولوژی و سرطان دهان چک می کند و مورد بررسی قرار می دهد.

ریسک های مرتبط با بروز سرطان دهان

• سن بالای ۴۰ سال
  • استعمال دخانیات ( سیگار ، قلیون ، تنباکو و غیره )
  • مصرف بیش از اندازه الکل
  • در معرض آفتاب شدید به صورت دائمی قرار گرفتن
  • مصرف غذاهای ناسالم
  • ریسک سرطان دهان در آقایان بالاتر از بانوان است
  • ابتلا به ویروس HPV
  • برخورداری از سیستم دفاعی ضعیف

اگرچه اکثر مبتلایان به سرطان دهان حداقل یکی از ریسک فاکتورهای مذکور را دارا می باشند ، اما حدود ۲۵٪ از آن نیز هیچیک از این فاکتورها را ندارند و به همین جهت غربالگری سرطان دهان نقش بسزایی در تشخیص و درمان به موقع بیماری ، ایفا می کند.

علائم و نشانه های سرطان دهان

اکثر مبتلایان متوجه نشانه خاصی از سرطان نمی شوند تا اینکه به سایز نقاط بدن پخش شود و شانس درمان موقث در این صورت کاهش می یابد. از جمله نشانه های وجود سرطان دهان :

• آفتی که برای مدت طولانی برطرف نمی شود.
  • تغییزر رنگ بخشی از زبان ، لثه ، لوزه و یا کام دهان به رنگ سبز یا قرمز
  • دردهای مدام از دهان
  • گلو درد یا احساس وجود شئ در ته گلو
  • ایجاد ناراحتی و مشکل حرکت دادن زبان یا فک
  • وجود برجستگی مشکوک در گردن
  • تورم و التهاب در فک
  • وجود دندان های لق ( بی دلیل )
  • کاهش وزن بی دلیل

پس از اطمینان از مرحله اول ، دندانپزشک با مهارت ویژه ای ، کانال های ضد عفونی شده را با مواد مخصوص پر می کند تا مانع نفوذ مجدد باکتری ها به محیط داخل دندان شود و این پرکردگی را تا تاج دندان ادامه می دهد. مواد مورد استفاده برای پر کردن داخل کانال با موادی که برای پر کردن و ترمیم تاج دندان مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت هستند و شامل مراحل مخصوص به خود می باشند . لذا دندانپزشک شما ممکن است در مرحله ای جداگانه اقدام به ترمیم تاج و سپس روکش دندان عصب کشی شده نماید.

پس از انجام عصب کشی ، دندان شما تا چند ساعت بی حس می ماند.
اما به شما توصیه می شود قبل از بر طرف شدن بی حسی دندان ، از مسکن های معمولی که برای سردرد استفاده می شوند ، مصرف نمایید . چرا که اگر چه عصب کشی ، بافت آسیب دیده داخل کانال را برداشته و تمییز می کند ، اما بافت آسیب دیده داخل استخوان به دلیل اینکه در فضای محدودی قرار گرفته است مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا با التهاب ناشی از عفونت ( مضمن یا حاد ) دست و پنجه نرم کند و به همین جهت مصرف مسکن های معمولی تا ۴۸ ساعت بعد راهی مؤثر برای کاهش این مشکل است . لازم به ذکر است اکثر افراد بعد از انجام درمان عصب کشی دردی که نیاز به مسکن داشته باشد تجربه نمی کنند.اما جهت اطلاع مراجعه کنندگان توضیحات بیشتری به آن ها داده می شود.

همچنین لازم است از جویدن غذاهای نسبت یا سخت قبل از انجام درمان روکش روی دندان عصب کشی شده خودداری شود.

برای دریافت وقت عصب کشی دندان خود از طریق لینک تماس با ما ارتباط برقرار کنید.

اگر دندانپزشک شما پس از بررسی محیط دهان ، فک و صورت و گردن ، احساس کند نیاز به انجام بیوسی برای اطمینان خاطر از عدم حضور سرطان ، هست ، به شما پیشنهاد انجام تکه برداری از ناحیه مشکوک می دهد و یا ممکن است برای بررسی های عمیق تر شما را به متخصص مربوطه معرفی کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطمینان خاطر از سلامت دهان خود می توانید سؤالات خود را برای ما ارسال نمائید.